Δίχρονη προσχολική Εκπαίδευση, Eλληνίδα υποψήφια Τίτλου Παγκόσμιας Δασκάλας και ένας Δάσκαλος με μαθητές που ονειρεύονται..
Στον απόηχο των εξελίξεων σχετικά με κάποια νέα ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας, που παραθέτω στη συνέχεια, και κάποιες ακόμα αναφορές και σκέψεις μου σχετικά με την Εκπαίδευση.
* Χθες στη συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση, Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, για ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο οποίο περιλαμβάνεται και διάταξη σχετικά με την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση.
Αντίθετη η ΚΕΔΕ και η ΠΟΕ-ΟΤΑ προκήρυξε 24ωρη απεργία για όλους τους εργαζόμενους των σταθμών, καθώς επίσης πανελλαδική στάση εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση. Έτρεχαν χθες οι εργαζόμενοι γονείς να εξασφαλίσουν την φύλαξη των νηπίων, αφού παρέμειναν κλειστοί οι δημοτικοί σταθμοί όλης της επικράτειας.
Εκπρόσωποι των κομμάτων είχαν ενημερωτική συνάντηση με αντιπροσωπεία της ΚΕΔΕ, της ΠΟΕ-ΟΤΑ και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών, αφού έξω από τη Βουλή κατέληξε η προγραμματισμένη τους συγκέντρωση.
Μετά τις συναντήσεις, οι πρόεδροι της ΚΕΔΕ, κ. Γιώργος Πατούλης και της ΠΟΕ-ΟΤΑ, κ. Νίκος Τράκας, ζήτησαν απόσυρση της επίμαχης διάταξης, διαφορετικά να έχουν δυνατότητα οι γονείς των μικρών παιδιών να επιλέγουν μεταξύ του δημοτικού παιδικού σταθμού ή του νηπιαγωγείου. Ο κ. Πατούλης μάλιστα δήλωσε ότι «Αν ωστόσο υπερψηφιστεί αυτή η απαράδεκτη απόφαση, θα κινηθούμε με όσα διαθέτουμε για τη διασφάλιση των δομών μας και την προάσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των παιδιών μας».
Η αντιπρόεδρος της ΠΑΣΥΒΝ, κα Βασιλική Προβατά δήλωσε σχετικά ότι "Επιχειρείται η βίαιη ένταξη των παιδιών τεσσάρων ετών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, κάτι που αντίκειται στα επιστημονικά δεδομένα, ενώ υποχρεώνει τους γονείς να έχουν το παιδί τους σε δομή που δεν καλύπτει τις ανάγκες του".
Το Υπουργείο Παιδείας, από τη μεριά του, υποστηρίζοντας τη νέα ρύθμιση, εξαίρει τα αριθμητικά στοιχεία, τα οποία καταδεικνύουν την κάλυψη μεγαλύτερου αριθμού ωφελούμενων παιδιών στις δομές αυτές.
* Πριν λίγες ημέρες στη σελίδα του Ιδρύματος Varkey στο διαδίκτυο, παρακαλούθησα το βίντεο με τις φετινές υποψηφιότητες του βρετανικού ιδρύματος για το «Νομπέλ των Εκπαιδευτικών». Στους δέκα δασκάλους που ξεχώρισαν ανάμεσα σε χιλιάδες αιτούντες από όλο τον κόσμο, συγκαταλέγεται και η Ελληνίδα Άντρια Ζαφειράκου! Ένα λαμπερό πλάσμα 39 χρόνων, που επιλέχθηκε για την τόσο καλή δουλειά της στο κοινοτικό σχολείο του Άλπερτον στο Μπρεντ, στα προάστια του Λονδίνου. Η Άντρια έμαθε να χαιρετά καθημερινά τους μαθητές της και τους γονείς τους που έφερναν τα παιδιά στο σχολείο σε 35 γλώσσες. Απέκτησε πιο ζεστή επαφή με τα παιδιά και τις οικογένειές τους καταρρίπτοντας γλωσσικά, κοινωνικά και όχι μόνο εμπόδια μεταξύ τους, δεδομένου ότι στην συγκεκριμένη Κοινότητα υπάρχουν παιδιά από διαφορετικές χώρες και κουλτούρες.
Το 2015 υποψήφια πάλι ήταν Ελληνίδα, η Αγγελική Παππά, που είχε διδάξει πάνω από 800 παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
* Πριν κάποιους μήνες διάβασα ότι το πιο πετυχημένο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο, αυτό της Φιλανδίας, μέχρι το 2020 ετοιμάζεται να προβεί σε ακόμα πιο ριζικές αλλαγές και ψάχνει συνέχεια νέα μοντέλα εκπαίδευσης, εξασφαλίζοντας συνεχή εξέλιξη και πρόοδο. Οι εκπαιδευτικοί της είναι απόφοιτοι του καλύτερου 10% των τάξεών τους (όπως το ακούσατε! Δεν γίνονται όλοι γιατροί κλπ!) και είναι πάντα ανοιχτοί σε νέα ριζοσπαστικά προγράμματα, αποκομίζοντας, ωστόσο, και έξτρα οικονομικά οφέλη (μπόνους και αυξήσεις στον μισθό). Οι τάξεις, βέβαια, εκεί έχουν έναν αρκετά μικρό αριθμό μαθητών. Στην Φιλανδία, λοιπόν, σκοπεύουν να εισαγάγουν ένα σύστημα που ΔΕΝ θα περιλαμβάνει μεμονωμένα μαθήματα όπως τα γνωρίζαμε όλοι μέχρι σήμερα (π.χ. Φυσική, Μαθηματικά, Λογοτεχνία, Ιστορία, Γεωγραφία), αλλά πρόγραμμα σπουδών, όπου θα διδάσκονται γεγονότα και φαινόμενα σε μια διεπιστημονική μορφή. Για παράδειγμα, ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος θα εξετάζεται από τη σκοπιά της ιστορίας, της γεωγραφίας και των μαθηματικών.
Οι μαθητές μάλιστα θα μπορούν να αποφασίζουν μόνοι τους για το θέμα ή το φαινόμενο που θέλουν να μελετήσουν!
* Εσείς, γνωρίζετε τον «δάσκαλο που άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται»;
Tον απολαύσαμε πέρσι σε μια ακόμα πετυχημένη προβολή της Κινηματογραφικής Λέσχης Καρύστου. Μια εξαιρετική ταινία, που θα χαρείτε σίγουρα αν την παρακολουθήσετε! Αφορά τη δουλειά του μεγάλου Γάλλου παιδαγωγού και μεταρρυθμιστή της παιδείας Σελεστέν Φρενέ (Celestin Freinet 1896-1966).
Για αυτόν η παιδεία δεν ήταν αποκομμένη από την κοινωνική πραγματικότητα κι ο ρόλος του εκπαιδευτικού ήταν, κυρίως, να βοηθήσει τα παιδιά να βρουν μόνα τους το δρόμο της γνώσης, επεδίωξε μάλιστα να εισάγει τις νέες τεχνολογίες της εποχής στην εκπαίδευση: τυπογραφία, ραδιόφωνο, κινηματογράφο.
ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ, δηλαδή, που είναι το Πραγματικό έργο του Σωστού Δάσκαλου!
* Ο Marjo Kyllonen, Υπεύθυνος Τμήματος Εκπαίδευσης στο Ελσίνκι, είχε πει ότι ο παλιομοδίτικος τρόπος εκπαίδευσης ήταν αποτελεσματικός το 1900, και όχι σήμερα που οι ανάγκες είναι πια τόσο διαφορετικές.
Σκεφτείτε τον εαυτό σας, μόνο, στην ηλικία των σημερινών νηπίων που χειρίζονται ως και κινητά τηλέφωνα, το διαδίκτυο, ηλεκτρονικές συσκευές.. παιχνίδια κλπ. Έχετε καμμία σχέση;
Tελειώνοντας εγώ απλά, μετά από 36 χρόνια που συμπλήρωσα στην εκπαίδευση, θέλω να ελπίζω ότι τα σχολεία στην Ελλάδα ΔΕΝ θα παραμείνουν αυτά που ανέφερε στη δήλωσή του ο Marjo Kyllonen, και πάντως ότι ΔΕΝ θα είναι τα τελευταία που θα δεχτούν ανανέωση και συγχρονισμό.
Ναταλία Νάτσου-Παπακωνσταντίνου
Πηγή ΚΕΔΕ