Έκθεμα από το Μουσείο Προκοπίου στο Μουσείο Μπενάκη για το χρονικό της Μικρασιατικής Καταστροφής
Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών παρουσιάζουν τηn έκθεση ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΛΑΜΨΗ-ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ-ΞΕΡΙΖΩΜΟΣ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ.
Aνάμεσα στα εκθέματα βρίσκεται σε περίοπτη θέση και μια εικόνα μας, του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ! Πρόκειται για την εικόνα με την θυσία του Αβραάμ.
Το Μουσείο εκπροσώπησε ο γραμματέας του Δ.Σ. του Ιερού Προσκυνήματος του Οσίου Ιωάννου του Ρώσσου κ. Δημήτρης Τούσης και ο Μουσειολόγος κ. Ηλίας Παπαγεωργίου.
Υπενθυμίζουμε ότι το Μουσείο Προκοπίου δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Χαλκίδας κ.κ. Χρυσόστομου.
Περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες θα ζωντανέψουν την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923 καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.
Ο επισκέπτης ξεκινά το ταξίδι στη «λάμψη» του ελληνισμού της Μικράς Ασίας από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, προχωρά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.
Την εποχή ακμής διαδέχονται η περίοδος των διωγμών, του τέλους του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, η περίοδος της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, η «καταστροφή» του 1922, καθώς και η Έξοδος των προσφύγων.
Η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στην εγκατάσταση και την ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και την επίδραση που η παρουσία τους είχε σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας.
Τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930 από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ.
Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.