Φεστιβάλ-Τέχνης Ιάματα στους Καλημεριάνους
Σάββατο 21 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Της Τέχνης τα Ιάματα» εορτάζουμε το ηλιοστάσιο του Δεκεμβρίου, τη μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου, με μια ξεχωριστή εκδήλωση στο Δημοτικό Σχολείο Καλημεριάνων.
Στο πρώτο μέρος της βραδιάς η Μιράντα Τερζοπούλου, εθνολόγος και πρώην ερευνήτρια στο Κέντρο Έρευνας της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών συνομιλεί με τον Ιωσήφ Βιβιλάκη, θεατρολόγο και πρώην Πρόεδρο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ για το ηλιοστάσιο του Δεκεμβρίου στις παγανιστιστικές παραδόσεις, το Δωδεκαήμερο, τη σημασία του στον λαϊκό πολιτισμό και τις επί μέρους πτυχές του, όπως η γαστρονομία με τα παραδοσιακά φαγητά των Χριστουγέννων και τα τοπικά έθιμα στην ελληνική επικράτεια.
Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης το πολυφωνικό σχήμα «Κλωστή λαλιά» μας μυεί σε μουσικές, κάλαντα και τραγούδια του Δωδεκαήμερου από όλο τον κόσμο με μοναδικό όργανο την ανθρώπινη φωνή. Τα μέλη της ομάδας ερμηνεύουν με φωνητικούς διακριτούς ρόλους και τραγουδούν τελετουργικά νανουρίσματα, παινέματα για την καλή χρονιά, χριστουγενιάτικα τραγούδια, ευχές και αγερμικά άσματα για τη γέννα και την επιβίωση της κοινότητας.
Δημοτικό Σχολείο Σχολείο Καλημεριάνων Δήμου Κύμης-Αλιβερίου
21 Δεκεμβρίου 2024
Ώρα 20.00
Είσοδος με δελτία προτεραιότητας και ελεύθερη συνεισφορά.
Κρατήσεις θέσεων: ttps://www.more.com/happenings/festival/christmas/ta-genna-kai-oi-agnostes-istories-tous
Επικοινωνία: othonion@gmail.com
Τ. 697 9986503
Μιράντα Τερζοπούλου
H Μιράντα Τερζοπούλου είναι εθνολόγος, πρώην ερευνήτρια στο Κέντρο Έρευνας της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών. Έχει ειδικευθεί στη μελέτη των λαϊκών τελετουργιών και ιδιαίτερα της παραδοσιακής μουσικής και του τραγουδιού ως μέσων συλλογικής έκφρασης και κωδίκων επικοινωνίας στο κοινωνικό πλαίσιο διαφόρων εθνοτικών, γλωσσικών και θρησκευτικών μειονοτικών ομάδων. Η έρευνά της επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, στις τελετουργικές πρακτικές που σχετίζονται με τον κύκλο της ζωής και του χρόνου, όπως το Δωδεκαήμερο των Χριστουγέννων και οι μεταμφιέσεις του χειμερινού ηλιοστασίου, οι γιορτές του καρναβαλιού, ο κύκλος του Πάσχα, το τελετουργικό της πυροβασίας που είναι γνωστό ως Αναστενάρια και οι υδρολατρικές και πυρολατρικές γιορτές του θερινού ηλιοστάσιου, τα γαμήλια και τα νεκρικά έθιμα, οι τελετές ενήβωσης κ.ά.
Ιωσήφ Βιβιλάκης
Θεατρολόγος, π. Πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (2020-2022). Αναπληρωτής πρόεδρος του Τμήματος (2017-2019). Γεννήθηκε στην Αθήνα. Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1996 απέκτησε τον τίτλο του διδάκτορα του ιδίου Πανεπιστημίου με την εργασία «Η θεατρική ορολογία στους πατέρες της εκκλησίας. Συμβολή στη μελέτη της σχέσεως εκκλησίας και θεάτρου». Το έτος 2007-8 του απονεμήθηκε ερευνητική υποτροφία από το πανεπιστήμιο του Princeton (Stanley J. Seeger Visiting Research Fellow). Διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου (2015-2016). Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών (2014-2016). Έχει σχεδιάσει το Πρόγραμμα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Στην εργασία του «Το κήρυγμα ως performance» (Αρμός, Αθήνα 2013) αναζητά τις παραστασιακές αξίες του κηρύγματος, τη σύνθεση των ακροατηρίων, την αλληλεπίδραση της σύναξης με τον ομιλητή και τους τρόπους επικοινωνίας με μία τέχνη κατ ̓ εξοχήν προφορική και σωματική (Βραβείο Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2013-14 της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών). Στο πρόσφατο βιβλίο που επιμελήθηκε «Θέατρο-Τραύμα-Θεραπεία» (Αρμός, 2023) εξερευνούνται οι ιαματικές διαστάσεις του θεάτρου. Iδρυτής της επιστημονικής και καλλιτεχνικής ομάδας «Οθόνιον». Έχει γράψει τα δράματα: «Ο Καραγκιόζης νεκροθάπτης» (2017), «Φιλοθέη η αρχοντοπούλα των Αθηνών» (2019), «Μακρυγιάννης» (2021). Παρουσίασε για πρώτη φορά τη σάτιρα του ύστερου Βυζαντίου «Σπανός», στο πλαίσιο του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» (Ιερά Μονή Δαφνίου 27/9/2021) και πρόσφατα την τραγωδία του Καισάριου Δαπόντε «Η θυσία του Ιεφθάε» (2024). Όλες οι παραστάσεις παρουσιάστηκαν από την ομάδα «Οθόνιον» και έλαβαν εξαιρετικές κριτικές.
Κλωστή Λαλιά
Το μαθητικό πολυφωνικό σχήμα, Κλωστή Λαλιά, δραστηριοποιείται στη Χαλκίδα από το 2021. Έχει σημείο αναφοράς το Ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι, όμως εξερευνά την πολυφωνία κι άλλων περιοχών της Ελλάδας, καθώς και του κόσμου. Μαθητεύει την ιστορία και την φιλοσοφία της πολυφωνικής τραγουδιστικής παράδοσης που προκύπτει από το αίσθημα της κοινότητας και του βιώματος.
Ερμηνεύουν χωρίς όργανα, με φωνητικούς διακριτούς ρόλους και τραγουδούν τον γάμο και τον θάνατο, τον έρωτα και τον πόνο, την γέννηση, την ξενιτιά, την χαρά, το ψωμί, το κρασί, το γλέντι και όλη την γκάμα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Ψαχουλεύουν την κλωστή που συνδέει το παρόν με το παρελθόν και τον